Over verwachtingen en (voor)oordelen

‘Oh, jij bent de image consultant!’ Schattend kijken de secretaresses naar mijn kleurige outfit. Ik voldoe kennelijk niet aan hun beeld van een image consultant. Later hoor ik dat ze de organisator van deze netwerkbijeenkomst van freelance secretaresses in eerste instantie voor de image consultant hebben aangezien.

Janny in kleurige outfit, met een deelnemer.
Foto Sandra Hassing.

Imago en identiteit
Wanneer ik vertel dat ik integraal image consultant ben, en dat ik me niet alleen bezighoud met het uiterlijk, maar ook en vooral met de binnenkant, vinden ze mijn outfit logischer. Als ze gaan associëren bij de eerste indruk die ik maak (welke hobby’s heb ik, in welke tijd zou ik kunnen leven, wat  doe ik meestal op een zaterdagochtend) blijken die verrassend accuraat.  Ik hou inderdaad van wandelen, al heb ik geen hond, ik zou in een duurzaam huis kunnen wonen en ik ben praktisch ingesteld.

Mijn outfit die dag past dus wel bij mij, bij mijn identiteit, maar niet bij het beeld dat de secretaresses hebben van image consultants. Het is een van de redenen waarom ik me liever kledingcoach noem dan image consultant. Die benaming past mij beter.

Beelden en vooroordelen
De secretaresses hebben een beeld van een image consultant, die – wanneer zij ervoor open staan – na de workshop ruimer is geworden: kennelijk horen bij de beroepsgroep ook mensen zoals ik, die zich kleurig kleden, en niet zoveel make-up dragen. Doordat ik niet beantwoord aan het imago van mijn beroepsgroep, worden zij uitgenodigd verder te kijken dan het vertrouwde beeld. Zo verstart hun oordeel over image consultants niet tot een vooroordeel.

Het imago van onze beroepsgroep wordt ongetwijfeld beïnvloed door de vele tv-programma’s waarbij gewone mensen een make-over krijgen en gekleed worden naar de laatste mode, of hen die nu staat of niet. Daaruit kan het idee ontstaan dat het daarover gaat bij image-advies: must haves en je kleden volgens de nieuwste trends. Dat is echter slechts een deel van het verhaal.  Doordat dit deel de meeste aandacht krijgt op tv, is het imago van het imagevak eenzijdig geworden.

Door zo’n eenzijdig beeld kan een vooroordeel ontstaan: oh, een image consultant houdt zich alleen met mode en de buitenkant bezig.

Wat doet een image consultant?
Waar houdt een image consultant zich dan wel mee bezig en wat is imago eigenlijk? Mijn collega Inga van Zalm gebruikt een mooie definitie: imago is de manier waarop anderen jou ervaren. Die ervaring wordt niet alleen beïnvloed door je kleding en je lichaam, maar ook door je manier van zijn, je manier van bewegen, praten, kijken, en je zelfbeeld. Deze aspecten zijn niet tastbaar, maar wel essentieel voor je persoonlijkheid.

Een image consultant adviseert mensen hoe zij hun imago positief kunnen beïnvloeden, o.a. met hun kleding. Ikzelf zeg liever: hoe ze hun imago kunnen afstemmen op hun identiteit, op wie ze zijn. Daaruit volgt al dat we bij image-advies ook de niet-tastbare aspecten in ogenschouw nemen, de binnenkant dus. Anders missen we een essentieel aspect. De term integraal image consultant verwijst hiernaar.

Deze term werd trouwens geïntroduceerd door Eva Hollander, voor image consultants die gecertificeerd met haar methode, het Stijlkwadrantenspel®, werken om de binnenkant te vertalen naar kleding.

Mode en innerlijk
Zijn mode en innerlijk dan onverenigbare grootheden? Nee, beslist niet. Voorwaarde is dat je uit de mode kiest wat bij jou past, en alles waar je niet blij van wordt, laat hangen.  Dat je je laat inspireren door de modebladen en eruit haalt wat jou aanspreekt. Dat je bijvoorbeeld niet die felgekleurde skinny jeans koopt, wanneer je eigenlijk helemaal niet van zulke felle kleuren houdt, en wanneer ze niet echt flatteus zijn voor jouw figuur.

Zwart versus kleur
De secretaresse die door haar collega’s werd aangezien voor image consultant, droeg een kek zwart jasje, een mooie zwarte rok en zwarte panty’s. Kennelijk gaat een image consultant gekleed in zwart…  Ik draag liever kleur, vooral wanneer ik een workshop over kleding en uitstraling geef. Niet alleen omdat ik van kleur houd, maar ook om de deelnemers te inspireren meer kleur te dragen. Ik heb het idee dat dat bij de secretaresses gelukt is.

Afstemming tussen identiteit en groep
De keuze van mijn kleding is altijd een subtiele afweging tussen eigenheid (mijn identiteit), het imago van de (beroeps)groep waartoe ik behoor, en de context (situatie en doel).  Is de afstand tussen verwachting en werkelijkheid te groot, dan loop ik het gevaar dat ik niet serieus word genomen.

Heb je advies nodig bij zo’n afstemming? Neem vrijblijvend contact op voor een gratis kennismakingsgesprek.