Een etalagepop die met zijn spiegelbeeld praat… waar hebben ze het over? Ik buig me voorover om ze beter te verstaan. Eerst praten ze in het Engels, en daarna in het Frans. Het gaat over identiteit, imago en kleding als expressiemiddel. Ze gaan beide gekleed in een soort pak met daaroverheen een petticoatachtige jurk. Het zijn wel mannen. Dat de ene daar moeite mee heeft, valt goed te begrijpen! Maar de andere vindt dat hij bij zichzelf moet blijven: als hij het mooi vindt, is het goed. ‘Trek je toch niets van de anderen aan.’ Wat prachtig!
Wanneer je deze pdf opent, kun je vanaf blz. 9 lezen wat de poppen tegen elkaar zeiden. De Kunsthal was zo vriendelijk mij deze tekst te mailen. Gaultier_Mannequins_Script
From the sidewalk to the catwalk
Deze twee pratende poppen stonden op de fantastische tentoonstelling From the Sidewalk to the Catwalk over Jean Paul Gaultier in de Kunsthal in Rotterdam, die ik in mei bezocht met een aantal imagecollega’s. Mooi te zien hoe ieder van ons op haar eigen manier keek. De een was gefascineerd door het vakmanschap, de ander door de bizarre schoonheid.
Er waren meer etalagepoppen die leken te praten, fascinerend. Liep je aan het begin van een zaal, dan leek aan de overkant een pop je te volgen met zijn ogen. Bewegende monden, ogen die zich sluiten en openen, je aan lijken te kijken: ze geven een extra accent aan de kleding.
Puntbustier van Madonna
De bustier die Gaultier voor Madonna maakte, was er (achter glas) en ook de vroegste voorganger van die bustier: een klein beertje met papieren borstjes erop, die Gaultier in zijn vroege jeugd maakte. Aandoenlijk.
Een mix van stijlen
Eclectisch, zo kun je zijn stijl het best noemen. Gaultier laat zich namelijk door allerlei (etnische) kleding en landen inspireren, en combineert die invloeden tot zijn geheel eigen stijl. De puntige bustier was regelmatig te zien, evenals riempjes, een sluik vallend model jurk, kant, heel veel kant, en tule. Apart was de combinatie met een grijze gebreide trui/jurk, waardoor de jurk tegendraads werd. Dat is de ontwerper zelf ook: tegendraads. Zijn ontwerpen bevatten vrijwel altijd tegenstrijdige elementen, elegantie gecombineerd met stoer, stijlvol met absurd.
Vakmanschap
Soms zag je pas van dichtbij hoe de jurk echt in elkaar zat. Zo was er een avondjurk van taftzijde in luipaardmotief, die was gemaakt van duizenden kleine kraaltjes. Aantal arbeidsuren: 106 uur. En dat viel dan nog mee. De jurk die Sarah Jessica Parker droeg tijdens de MTV Awards in 2000, vroeg zo’n 312 uren werk! Zou dat één persoon zijn geweest, vraag ik me dan af…
Nu in Stockholm
Wil je je nu vergapen aan de creaties van dit enfant terrible van de haute couture, dan moet je naar Zweden. Daar is de expositie van 15 juni tot 22 september te zien in het Zweedse Centrum voor Architectuur en Desin in Stockholm. Dat de presentatrice van het Songfestival een roze creatie droeg van Gaultier, was vast niet toevallig. Hij zat ook in de zaal.
Modetentoonstellingen
Deze tentoonstelling is niet meer te zien in Nederland, maar er is of komt nog genoeg om je te laten inspireren.
In Breda tot 8 augustus: Couture Graphique, de relatie tussen mode en grafische vormgeving. www.motimuseum.nl
Ga vooral deze zomer naar Arnhem voor de modebiënnale, die van 8 juni t/m 21 juli wordt gehouden en als thema heeft: Fetisjm in Fashion. www.moba.nu
Van 27 tot 30 juni worden de Arnhemse stockdagen gehouden, waarop je voor een schappelijke prijs kleding kunt bemachtigen van jonge en gevestigde ontwerpers. .
Bezoek dan ook de tentoonstelling De kamers van Piet Paris. Hij is de belangrijkste modeillustrator van deze tijd, en in het Arnhemse museum voor moderne kunst zie je niet alleen zijn tekeningen, maar ook de kleding waarop zijn tekeningen zijn gebaseerd. Te zien tot 4 augustus. www.mmkarnhem.nl.
In Antwerpen tot 1 augustus: Zijde en prints uit het Abrahamarchief, couture in kleur. www.momu.be.
Kortom, als de zomer net zo regenachtig is als de lente, zijn er genoeg modieuze uitstapjes.
(Met dank aan imagecollega’s Annemarie Prins, Bertine Oudesluijs en Gina Romih voor de foto’s.)