In verwarring over identiteit

‘Jongen, wat ben je toch bezig! Nu heb je weer een snor, de vorige keer een baard, en daarvoor was je glad geschoren. Wat is er aan de hand?’ Nieuwsgierig kijkt mijn kennis naar haar zoon. ‘Ja, ik weet het ook niet meer,’ verzucht hij. ‘De ene keer lees ik dat vrouwen houden van mannen met baarden, dan weer van een snor of glad.’

mustache-1325314_960_720Marcus is musicus, hij speelt hobo. Het is een onzeker bestaan, omdat hij geen vast dienstverband heeft. Veel geld verdient hij dan ook niet, hij vult zijn inkomen aan met uitzendwerk in de thuiszorg. Hij is niet wat je noemt ‘een man die het gemaakt heeft’. Geen eigen auto, geen eigen huis, materieel gezien heeft hij weinig te bieden, emotioneel en muzikaal gezien des te meer.

Wat vindt de ander van mij?
Wanneer je zo bezig bent met wat anderen van je vinden, raak je snel in verwarring: wie moet ik zijn om geliefd te zijn? Je past je voortdurend aan wat anderen denken, aan wat anderen vinden dat je moet zijn. Of wat de maatschappij vindt hoe je moet zijn om aantrekkelijk te zijn.

Een manier om uit die gedachtestroom te komen is te stoppen en je af te vragen: wie ben ik? Wie wil ik zelf zijn?  Wat vind ik belangrijk, naar welke waarden leef ik, wat wil ik met mijn leven? Zulke vragen zijn gemakkelijker gesteld, dan beantwoord. Wil je jezelf leren kennen, dan zul je er tijd voor moeten nemen. Net zoals het tijd kost om iemand anders goed te leren kennen, kost het tijd jezelf te leren kennen.

Waarden als richtsnoer
Eén manier om zicht te krijgen op jezelf is  na te gaan welke waarden voor jou belangrijk zijn, en hoe je die waarden invult in het dagelijkse leven. Zo is eerlijkheid een kernwaarde voor mij. Vertaald naar de praktijk betekent het dat ik bijvoorbeeld aan de bel trek wanneer ik een rekening krijg waarin een fout in mijn voordeel is gemaakt. Ik kan denken: ha, fijn, ik hoef minder te betalen, maar als ik heel eerlijk ben… 

Het begint met eerlijkheid tegenover mezelf, daarna komt eerlijkheid tegenover de ander. Die hoeft trouwens niet uit te monden in kwetsen of beledigen. We hoeven niet altijd te zeggen wat we vinden. Soms is het beter onze mond te houden. 

Eerlijke kleding
Vertaald naar kleding houdt eerlijkheid voor mij in dat ik kleding promoot waarvoor een eerlijk loon is betaald aan de makers. Koop ik zelf altijd zulke kleding? Nee, eerlijk gezegd denk ik er niet altijd aan. Laatst heb ik een mooi vest van Didi gekocht zonder me af te vragen of de kleding van Didi wel duurzaam is. Nu snel even gecontroleerd op de website van Rank A Brand: nee, Didi scoort niet hoog op duurzaamheid. Het merk krijgt een E, omdat het geen beleid bekend maakt voor klimaat, milieu en arbeidsomstandigheden. Oeps, dat is jammer! Meteen een mail geschreven met de aansporing hier iets aan te doen. Volg je mijn voorbeeld? Zie www.rankabrand.nl. *

Dat Didi geen beleid bekend maakt, betekent trouwens niet dat het niets aan duurzaamheid doet. Zo kun je op hun eigen website onder het kopje Didi Cares lezen dat het kledingmerk o.a. 100 arme meisjes uit India sponsort en de stichting Heppie ondersteunt.

Wat zijn jouw waarden?
Er zijn vele waarden, en als je gaat zoeken op internet, kom je op veel sites lijstjes met waarden tegen. Een goed voorbeeld is de website Hart en ziel waar een lijst met waarden van coach Karien Karsten staat. Het is de bedoeling dat je tien waarden kiest die voor jou belangrijk zijn. Je kunt ook alle waarden aanstrepen die jij belangrijk vindt, ze daarna clusteren, en per groepje de waarde benoemen die het belangrijkste is. Zo krijg je zicht op de waarden waar je naar wilt leven. De vertaling naar de praktijk is een volgende stap.

Heb je behoefte aan een sparring partner? Ik ga graag samen met jou in gesprek. Neem vrijblijvend contact op voor een gratis kennismakingsgesprek. 

Terug naar Marcus en zijn snor
Wat heeft Marcus nu aan waarden op zijn zoektocht naar een vriendin en al of niet een snor dragen? Heel veel. Als Marcus weet wat belangrijk voor hem is, reageert hij vanuit zichzelf, vanuit zijn innerlijk gevoelde en gedragen waarden. Dat versterkt zijn gevoel van eigenheid, zijn innerlijk kracht, en dan zal hij van daaruit reageren op de ander. Hij raakt dan minder snel in de war door de ‘eisen’ van deze tijd dat je slim, sterk en trendy moet zijn.

* Naar aanleiding van mijn mail aan Didi via Rank a Brand ontving ik deze mail van het verkoopsecretariaat:

‘Leuk te horen dat de kleding van DIDI u goed bevalt en hartelijk dank voor uw interesse in de productie van ons merk. De kleding van DIDI wordt in verschillende landen geproduceerd maar overal gelden dezelfde richtlijnen voor de productie ervan. Die richtlijnen zijn opgenomen in een zogenaamde ‘Code of Conduct for External Manufacturers and Workshops’. DIDI heeft daarbij de grootst mogelijke zorg voor mens, dier en milieu. De richtlijnen opgesteld door de International Labour Organisation gelden voor DIDI, haar leveranciers en hun onderleveranciers. DIDI heeft zorg voor de gezondheid en veiligheid van hun eigen medewerkers maar ook voor medewerkers van leveranciers die in hun opdracht produceren.  (Kinder(slavernij is als vanzelfsprekend daarbij uitgesloten.

Vooralsnog is DIDI (nog) niet officieel aangesloten bij een organisatie als Made by. Zoals u echter uit onze informatie kunt ophalen, produceert DIDI ook zonder aangesloten te zijn bij dat soort organisaties op een geheel verantwoorde wijze haar kleding. Wel overwegen zeker in de toekomst de informatie die ik uw geef (duidelijker) ook te vermelden op bijvoorbeeld onze website. Op die manier geven we ook andere klanten die daar waarde aan hechten dit inzicht. Dank voor de tip en graag tot ziens in een van onze winkels.’

© Janny ter Meer, 2013