Rood: gepassioneerd of niet te vertrouwen? Over de taal van rood.

Stel, je bent pianolerares en dementerend, je weet dat ook, want je kunt niet meer zoveel uit je hoofd spelen… Je kunt ook niet meer zo goed lopen, en daarom zit je vaak in een rolstoel. Samen met je man ga je naar een verzorgingstehuis, alleen maar om te kijken, zegt hij. Dan rijdt een vrouw in een felrode jas je naar buiten, je ziet je man niet meer, en je gelooft die vrouw totaal niet als ze zegt dat je man zo komt…

Ik zou het ook niet geloven, en weet je waarom niet? Vanwege die felrode jas, het donkere haar en de rood gelakte nagels. Bij elke andere gelegenheid zou ik die jas prachtig vinden, maar niet in deze situatie. De boodschap van felrood is namelijk: GEVAAR! Wegwezen, niet te vertrouwen.

Dement en dan?
Ik zag de vrouw in de felrode jas in de documentaire Dement en dan?, gemaakt door Ireen van Ditshuyzen, en uitgezonden door de VPRO. Zie ook www.dementendan.nl. De vrouw in het rood is de directrice van een verzorgingstehuis. Wat haar bewogen heeft om een rode jas aan te trekken, geen idee. Misschien omdat ze wist dat ze op tv zou komen, en bekwaam en daadkrachtig wilde overkomen. Daadkracht is echter niet iets waar een dementerende vrouw op zit te wachten. Die wil gerustgesteld worden.

De boodschap van rood
Rood is een energieke kleur, en trekt de aandacht. Het is een prachtige kleur als je wilt opvallen, hij is stimulerend en opwindend. Het wordt wel een fysieke kleur genoemd, omdat hij de zintuigen stimuleert. Fastfoodketen McDonalds is nu overgestapt op groen als huiskleur, omdat het bedrijf een groen imago wil opbouwen, maar daarvoor gebruikte het rood en oranje. Door rood ga je namelijk meer eten, en meer geld uitgeven. Je blijft niet lang zitten, en dat is precies wat McDonalds wil.

Veel vrouwen zijn geneigd iets roods aan te trekken in een ‘grijze omgeving’, zodat zij gezien worden, maar soms kan het contraproductief werken. Rood schrikt namelijk ook af. Vooral het felle rood. En dat was precies het effect op de dementerende vrouw in de documentaire.

Wat dan wel?
Welke kleur had de directrice beter kunnen dragen? Blauw bijvoorbeeld, omdat deze kleur kalmerend en rustgevend is. Of een ander soort rood, bordeaux. Deze kleur is net zo krachtig als rood, maar minder overheersend. Hij combineert de passie van rood met elegantie en raffinement. Iets wat een pianolerares wel zal aanspreken. Groen kan ook. Groen staat voor harmonie en rust, en daar heb je behoefte aan wanneer je in de war bent. In ieder geval niet een felle kleur, maar liever gedempt of mat.

Nog roder door het model
De boodschap van een kleur kan worden versterkt en worden afgezwakt door de stof van de kleding. De jas van de directrice was strak gesneden, en de stof was zo te zien vrij glad. Model en stof versterken de boodschap van kracht, passie en gevaar. Wanneer de stof zacht was geweest, of het model losser, was de uitstraling vriendelijker geworden. rood bloemenjasje Kyra en KoKijk naar dit jasje van Kyra en Ko: het is rood, krachtig, maar ook vriendelijk door de bloemetjesstof en het lossere model.

Hoe wil je zichtbaar zijn?
Wanneer je een presentatie moet geven voor een groot publiek, wil je gezien worden. Dan kan rood heel goed, maar ook een andere heldere kleur, zoals turkoois. Deze kleur staat voor communicatie en helderheid.

Heb je een-op-eencontact, en wil je toegankelijk en rustig overkomen, dan kun je beter niet voor rood kiezen, maar voor blauw, groen, bordeaux of bruin.

Meer over de taal van kleding ontdek je in een kledingconsult, waarbij we een link leggen tussen je uiterlijke en je innerlijke kleuring.  

 

© 2013 Janny ter Meer
info@jannytermeer.nl