Doet kleding ertoe bij een sollicitatie?

Heb je echt het idee dat mensen zo op je kleding letten bij een sollicitatie? Het gaat er toch om wat ik kan?’ Er klinkt ongeloof in haar stem door. ‘Ja, dat denk ik echt,’ is mijn antwoord.

speelveld-vrouwenkledingNatuurlijk is het belangrijk dat je de gevraagde kennis en ervaring bezit, maar tegenwoordig speelt je persoonlijkheid ook een grote rol bij de vraag of je wordt aangenomen of niet…

Je (be)oordeelt zelf ook op basis van kleding
Stel je gaat naar een netwerkbijeenkomst, je komt de ruimte binnen en je laat je ogen gaan over de mensen die er al zijn. Op basis waarvan besluit jij op welke persoon je afstapt? De kans is groot dat hij of zij een beetje op je lijkt, of misschien zie je iets wat jij ook graag zou zijn of hebben. Het is de uitstraling van iemand die jou aantrekt. Maar waaruit bestaat die uitstraling? Vaak kun je dat niet gemakkelijk benoemen, het is een vaag gevoel. Pas later, wanneer je in gesprek bent, kun je het beter omschrijven: jullie delen dezelfde interesses, of hebben dezelfde idealen.

De kans is groot dat de kleding van de persoon die je graag beter wilt leren kennen, lijkt op die van jou, of dat je deze mooi vindt, of dat je ook graag zo gekleed zou gaan als je het zou durven.

Het belang van de eerste indruk
Een sollicitatiecommissie maakt ook zo’n snelle inschatting. Binnen een halve minuut wordt vaak al beslist of je de baan hebt of niet. Daarna is er het gesprek, waarin je vertelt over je ervaring en kennis, maar eigenlijk is het besluit al genomen. Is de eerste indruk die je maakt ‘negatief’, dan zijn er zeven tot acht positieve ervaringen nodig om de eerste indruk bij te stellen. Vandaar dat er soms twijfel is bij sollicitatiecommissies: mijn eerste indruk was…, maar later bleek dat… 

Waar staat een bedrijf voor?
Net zoals jij bij voorkeur op iemand afstapt die een beetje op je lijkt, nemen bedrijven mensen aan die bij hun onderneming passen. Dat is niet zo gek, zowel het bedrijf als de mensen die er werken, floreren wanneer hun waarden en interesses overeenkomen.

Daarom is het zo belangrijk je te verdiepen in de organisatie waar je solliciteert: waar staan ze voor? Wat vinden ze belangrijk? Wat is hun missie en visie? Wil je er wel werken? Kom jij er tot je recht?

Je kijkt ook naar de kleding: wat dragen de medewerkers? Vooral pak en colbertje, of mag een spijkerbroek en T-shirt ook? De kledingcode zegt veel over de bedrijfscultuur van een onderneming.

Waar sta jij voor?
Het bedrijf en zijn missie en visie spreken je aan, ja, je wilt daar graag werken. Je hebt gezien wat ze er dragen, dus je stemt je outfit af op de heersende kledingcode. De kunst is vervolgens dat zo te doen dat de kleding niet alleen klopt met het bedrijf waar je solliciteert, maar ook met wie jij bent. Oftewel, dat jouw persoonlijkheid zichtbaar is in je kleding. Dan is je outfit een fijnzinnige afstemming op vijf factoren: jouw persoonlijkheid, je lichaamsbouw, de situatie, het doel dat je hebt, en je gesprekspartner.

Zo´n afstemming doen we dagelijks, vaak onbewust. Of eenzijdig: we houden bijvoorbeeld vooral rekening met onze stemming, of met de kledingcode van de groep. Vind je het lastig rekening te houden met alle vijf factoren, dan kan een consult Personal branding en kleding je helpen. Daarin inventariseren we eerst jouw kwaliteiten, die we samenvatten in een zgn. innerlijk kompas. Vervolgens maken we een vertaalslag naar kleding met behulp van de taal van kleding. Meer over het ABC van kleding lees je in het artikel dat ik voor Daretoo schreef:

www.daretoo.nl/2012-10-03/de-taal-van-kleding-wat-laat-jij-zien-met-je-outfit

Na zo´n consult ben je in staat een outfit samen te stellen die recht doet aan wie jij bent en is afgestemd op het sollicitatiegesprek. Zodat je vol zelfvertrouwen kunt vertellen wat je kunt en wat je allemaal hebt gedaan, in het volste vertrouwen dat de ander al aan je kleding kan zien wat voor persoon jij bent. 

Dus ja, kleding is beslist belangrijk bij een sollicitatie.

©Janny ter Meer
info@jannytermeer.nl / 023 – 5272084