De mythe van de must haves

Het is nog winter, maar het nieuwe modeseizoen staat al op uitbreken. De eerste modeglossy’s met de nieuwste modetrends en de absolute must haves liggen al in de kiosk. Voor het komende seizoen presenteert de Vogue van januari/februari 34 (!) nieuwe trends, van knallende kleurblokken tot verleidelijk wit, van shocking pink tot jungle prints, en van smoking tot ontbloot middenrif.

Er zijn zoveel trends dat het logisch is dat je daaruit je persoonlijke voorkeur ‘mag’ kiezen. Als je niet van knalkleuren houdt, spreken de zachte tinten je misschien aan. Staan die soepele stoffen je niet zo goed, dan ga je voor de brede schouders, een trend die aan power dressing van de jaren tachtig doet denken.

Erbij horenverhaeghe-paul-identiteit
De boodschap van must haves is dwingender: een must have móet je aanschaffen, anders tel je niet mee. Hij doet een appel op onze behoefte bij een bepaalde groep te horen. In dit geval bij de groep van succesvolle mensen die ‘het gemaakt hebben’, zoals Paul Verhaeghe hen noemt in zijn boek Identiteit. In dit boek beschrijft hij hoe onze neoliberale maatschappij onze identiteit (ver)vormt. We moeten succes hebben, we moeten onszelf verkopen, èn we moeten de juiste kleding dragen.

Autonoom en uniek
Er is trouwens niets mis mee om bij een groep te willen horen. Die behoefte hebben we allemaal, het is een van de twee psychologische basisbehoeften van de mens. De andere is onze behoefte autonoom en uniek te zijn. Vertaald naar kleding betekent dit onze eigen stijl ontwikkelen, in onze kleding (uiterlijk) laten zien wie we vanbinnen (innerlijk) zijn. De dwingende must haves passen hier niet bij, je kiest wat bij jou past.

Evenwichtskunst
Bij de keuze van je kleding is het de kunst een evenwicht te vinden tussen autonomie, je eigen stijl, en het groepsgevoel, oftewel de kledingcode van een groep. Het kan zijn dat je de ene keer je kleding meer afstemt op de groep, en de andere keer meer je eigenheid laat zien. Voor werksituaties wordt wel de verhouding 80-20 of 70-30 gehanteerd: 80 of 70 procent volgens de heersende kledingcode, en 20 of 30 procent eigenheid.

De zekerheid van must haves
Is het trouwens niet opmerkelijk dat in deze individualistische tijd, waarin we zo gericht zijn op ons eigen ik, de must haves in de mode zo’n belangrijke plaats innemen? Vinden we het stiekem toch een beetje eng al te veel af te wijken van de grootste gemene deler? Dragen daarom veel vrouwen graag zwart: altijd goed, altijd veilig?

Het kan ook zijn dat je niet weet welke stijl bij je past, omdat je niet precies weet wie je bent. De must haves geven je zekerheid, die zijn ‘goedgekeurd’.

De vrijheid van een eigen stijl
Een idee om zicht te krijgen op jezelf is om afbeeldingen te verzamelen die je mooi vindt. Koop een paar (mode)tijdschriften, blader ze door en knip uit wat jou aanspreekt. Denk niet na of de kleding praktisch is, je staat of wel past bij je leefstijl of leeftijd. Maak hier een collage van en schrijf de woorden op die spontaan in je opkomen. Ze geven je een eerste indruk van wie je bent, en van je stijl.

Verlangen naar eigen stijl
Zou je wel een eigen stijl willen ontwikkelen, een stijl die voortkomt uit je persoonlijkheid? Dan is een kledingtraject iets voor jou. Zo’n traject kan bestaan uit kleuranalyse en stijladvies, plus een innerlijk kompas. Een kernachtige samenvatting van jouw vijf belangrijkste kwaliteiten. Na het traject heb je de instrumenten in handen om je eigen stijl vorm te geven, telkens opnieuw.

Neem vrijblijvend contact op voor een gratis kennismakingsgesprek.

© 2013 Janny ter Meer